X
تبلیغات
رایتل

پزشکی۸۹

منوى اختصاصى براى سیگارى ها



صحبت از تاثیر زیان بار سیگار بر سلامتى، مطلب تازه اى نیست. همه حتى خود سیگارى ها مى دانند که سیگار جزء مهمترین عوامل خطرزاى بیمارى هاى قلبى _ عروقى و ریوى بوده و تاثیر بسزایى در پیشگیرى از بروز خونریزى مغزى، آنفیزم و انسداد راه هاى هوایى دارد ضمن آنکه عمده ترین دلیل بروز سرطان به شمار مى رود.سرطان مثانه، دهانه رحم، کبد، دهان، پانکراس، معده، روده بزرگ و سرطان ریه قسمتى از بیمارى هایى است که سیگار نقش اول را در بروز آن ایفا مى کند.با تمامى اینها هیچ کدام از سیگارى ها حاضر به ترک آن نیستند که این نیز دلایل متعدد ولى ناشناخته اى دارد. شاید بتوان گفت عادت به استعمال سیگار یکى از مهمترین عوامل در ناتوانى در ترک باشد. آنچه در این شماره به ذکرش مى پردازیم اصلاح رژیم غذایى براى سیگارى هایى است که با وجود آگاهى کامل از مضرات سیگار همچنان مایل به استعمال آنند. گرچه برخوردارى از رژیم غذایى به اندازه ترک کامل سیگار نمى تواند عوارض حاصل از مصرف آن را کاهش دهد ولى بى تاثیر هم نیست.به طور کلى سیگارى ها نسبت به غیرسیگارى ها از رژیم ناسالم ترى برخوردارند. پیروى از یک رژیم غذایى غنى از آنتى اکسیدان در به تاخیر انداختن بیمارى هاى مربوط به سیگار نقش فوق العاده مهمى دارد.ویتامین هاى A، C، E و گروه B (به ویژه B12) و بتاکاروتن (هیدروکربن هاى موجود در میوه هاى قرمز، سبز و زردرنگ) همگى خاصیت آنتى اکسیدانى دارند، به طورى که مى توان با مصرف میوه و سبزى، غلات و حبوبات مقادیر کافى آنتى اکسیدان را به بدن رساند.
• توصیه هاى غذایى مفید
روزانه چند وعده میوه و سبزى تازه و متنوع بخورید. در این میان بیش از همه به میوه هاى حاوى ویتامین ث توجه کنید. سیگار ذخایر ویتامین ث بدن را هدر مى دهد. لذا سیگارى ها دو تا سه برابر بیشتر از دیگران نیازمند ویتامین ث هستند.در صورت کاهش مصرف میوه، از طریق خوردن یک لیوان آبمیوه، نیم فنجان سبزى پخته و یک فنجان سبزى خام یا چهار لیوان آبمیوه طبیعى (بدون شکر) بدنتان را از لحاظ انواع ویتامین، مواد معدنى و فیبر تامین کنید.کلم بروکلى، اسفناج، گل کلم، هویج، فلفل قرمز، کنگر فرنگى، شاهى، شلغم و سویا تاثیر قابل توجهى در کاهش ناراحتى هاى تنفسى مى گذارد.کلسیم، فولات، سلنیوم و روى موجود در غلات و حبوبات نیز نقش ویژه اى در جلوگیرى از بروز سرطان کلون ایفا مى کند.مصرف الکل را متوقف کنید همراه شدن الکل با سیگار ارتباط مستقیمى با بروز سرطان دهان دارد.میزان کلسیم بدنتان را از طریق مصرف لبنیات کم چرب، انواع کلم، اسفناج، جعفرى و بادام بالا ببرید، زیرا سیگار یکى از عواملى است که باعث کاهش جذب کلسیم در بدن مى شود.چربى هاى حیوانى را محدود کنید. مصرف بى رویه گوشت قرمز، خامه و روغن هاى هیدروژنه خطر بروز سرطان رحم و روده بزرگ را تا حد زیادى مى افزاید.
تا مى توانید ماهى بخورید. مطالعات نشان داده اسیدهاى چرب امگا سه موجود در ماهى قادر است ابتلا به بیمارى هاى ریوى در سیگارى ها را تا چند درصد کاهش دهد.ضمن اینکه با کاهش کلسترول بد خون (LDL) که استعمال سیگار ارتباط مستقیمى با افزایش آن دارد، مانع از بروز تصلب شرایین مى شود.
حتماً دو، سه فنجان در روز چاى سبز بنوشید. آنتى اکسیدان هاى موجود در چاى سبز براى حفاظت بدن از سرطان بسیار لازم است.از انجام ورزش غافل نشوید. انجام حرکات ورزشى باعث ایجاد تعادل بین کالرى دریافتى و مصرفى شده و از چاقى که خود عامل بروز سرطان هاى متفاوت است مى کاهد.